A snowboardozás világát követők és törzsvásárlóink bizonyára tudják, hogy a világ egyik legnagyobb snowboardmárkájának, a Nitronak elég komoly magyar kötődése is van a hazai forgalmazó, Hartmann Jani révén. Azt viszont már kevesen tudják, hogy nem (csak) az üzleti része miatt alakult ki kapocs, hiszen Jani a disztribútori tevékenysége mellett egyben grafikus is, így több Nitro deszka mintájában is benne volt már a keze. Mi nagyon szeretjük azt, amit Jani csinál, így egy munkásságát röviden bemutató interjú keretein belül, szeretnénk veletek is megismertetni személyét. Mégiscsak ő az egyetlen magyar, aki ha közvetve is, de ott volt a téli olimpia snowboardos számaiban, de szintén ő az egyetlen itthonról, akit rangos elismeréssel illetett a Snowboard Source magazin is!
Hogyan és mikor kezdtél el snowboarddal foglalkozni?
Ez épp egy nagyon aktuális kérdés, ugyanis ez lesz pont a 20. szezonom. Igazából a feleségem és családja révén kerültem közel a snowboardhoz. Előtte gördeszkáztam, mint itthon nagyon sok snowboardos, utána jött csak a snowboard.
És a Nitroval mikor kerültél kapcsolatba?
Ez egészen pontosan úgy történt, hogy 2002 környékén nyitottunk Székesfehérváron egy snowboardokkal foglalkozó üzletet, és rájöttünk arra, hogy kellene egy olyan márka is, amit disztribútorként hozunk az országba. Így akadtunk össze a Nitroval, amit 2004-től hozunk, mint hivatalos forgalmazó. A közös munka pedig azóta is töretlenül működik, annak ellenére is, hogy üzletünk már nincs. Azóta egyébként a disztribútori és nagykereskedelmi feladatok mellett grafika stúdióként is működünk, ami elég fura párosításnak hangozhat, de én grafikus is vagyok egyben.
Hogy jött az, hogy a Nitronak készíts grafikákat? Ők tudtak arról, hogy te grafikusként is tevékenykedsz, vagy te kerested meg őketaterveiddel?
Igazából inkább az előbbi. Minden évben vannak sales meetingek és közös táborok, ahol az anyacég képviselői és mi is jelen szoktunk lenni. Az egyik ilyenen haverkodtam össze a Nitro art directorával. Sokat bandáztunk és mulattunk együtt, aztán egy ilyen iszogatás alkalmával került szóba, hogy korábban foglalkoztam airbrush festéssel is, meg hogy a grafikai vonal mindig is képben volt nálam. Aztán a laptopom is előkerült és megmutattam neki néhány grafikám. Annyira tetszettek neki a munkáim, hogy megkérdezte nincs-e kedvem mintákat csinálni a cégnek, amire én természetesen rögtön igent mondtam. Így indult a sztori, aminek az első felvonása a 2016/2017-es szezonban vált kézzelfoghatóvá a Slash freeride deszka formájában.
Aztán a Slash-t átrakták egy másik vonalba, az Austin Smith és a Brian Fox fémjelezte szériába, aminek a grafikai vonalát is ők viszik, és akkor erre mondta az art director, hogy van egy másik deszka, ami jövőre lesz éles, a Beast. Ennek a projektneve akkor még Viking volt, mert az északi srácoknak a közös pro modellje (Marcus Kleveland, Eero Ettala, Torgeir Bergrem, Sven Thorgren). Eero mindig is nagy kedvencem volt, nem csak snowboardosként, de emberileg is, így még nagyobb kedvvel álltam neki a 17/18-as Beast tervezésének. Aztán értelemszerűen jött az idei, de már a jövő évi minta is készen van, amit Ausztráliában már teszteltek is a srácok és az ISPO-n is látható volt Münchenben.
Teljesen szabad kezet kapsz a tervezésnél, vagy volt valamilyen megkötés a srácok, vagy éppen a Nitro részéről?
Az elején mindig megkapom az alkotói szabadságot, és amikor az első verzió megvan, akkor utána körbelőjük emailen a ridereknek, marketingeseknek, valamint a tulajdonosok közül pedig Tommy Delagonak. A kezdetek kezdetén Tommy csinálta a grafikákat és a shapeket is. Egyébként a mai napig fejleszt formákat a cégnek, és ő az, aki még pluszban felügyeli a grafikai dolgokat is. Tulajdonképpen ebből a körlevélből alakul ki a végső verzió, ami van hogy gyorsabban, és van hogy lassabban körvonalazódik. Az első Beastnél 2-3 variációból született meg a végső. Az idei hál’ istennek nagyon tetszett mindenkinek, úgyhogy csak a feliratokon kellett minimálisan matekozni a végén. A 19/20-asnál is így történt, ott a színekkel kellett játszani.
Kicsit mesélj arról, hogy hogyan ülsz neki mintát tervezni. Mi inspirál, hogyan kezdesz hozzá?
Az inspiráció számomra kicsit fura dolog, sokfelöl jön. A mai világban nagyon sok a képi inspiráció, mindenhol iszonyatosan jó források vannak arra, hogy merítsünk, ha akarjuk, ha nem. Naponta több száz dolog kerül eléd, ami segít abban, hogy milyen irányban fogj neki a tervezésnek. Akár másoknak a munkái, Instagram, de olyan is előfordult már, hogy egy bútor textúrája ihletett meg. Végtelen sok dologból tudok inspirálódni.
Aztán van, amikor csak azt tudom milyen hangulatot akarok közvetíteni az adott mintával – például a Beastnél – de még konkrétan nem tudom mi legyen az, akkor egy kicsit fordítva indul el a dolog. Ez most talán kuszának hangzik, néha én sem értem, hogyan alkotok, inkább hívnám ösztönösnek a tervezés folyamatát. Nehéz behatárolni, hogy mi adja meg a lökést.
És mennyi időt vesz igénybe egy Beasthez hasonló minta tervezése?
Az ötlet mire kiforrott egy jó két-három hónapig érlelődött a fejemben. A vázlat az 5-10 perc, a komolyabb munka része pedig azért húzódott el, mert a fotómanipulációs technikákban nem vagyok jó és sokat kellett kísérletezgetnem, mire kialakult az a technika, amivel meg tudtam valósítani, amit láttatni akartam.
A Beastnél fotó és rajz vegyesen van a grafikában. Az első verzió nagyjából két hetet vett igénybe, de ezek általában már 80%-os kidolgozottságot szoktak jelenteni. Többnyire nem vázlatokat küldök tovább, hanem olyan mintákat, ami már majdnem teljesen készen vannak.
Dolgoztál együtt mással action sportos körön belül?
Két éve a bukósisakokat és más védőfelszereléseket gyártó svájci TSG-nek készítettem két télisportos bukót, de azt hiszem abból csak az egyik került gyártásba. Egyébként az is egy Vikinges téma volt, de még a Beast előtt. A sportágon belül nagyjából ennyi. Nem ebből a közegből pedig hazai cégeknek csinálok grafikai munkákat, de van egy érdekes projektem egy idahói sörfőzde ’személyében’, nekik csináltam nemrég logót és illusztrációkat. De próbálok amúgy nyitni a külföldi deszkasportos közeg felé, mert értelemszerűen azt csinálom legszívesebben.
Mit szólsz az olimpiai sikeredhez? Tudtad, hogy a te deszkáddal fognak menni?
Igen, igazából úgy volt, hogy nyár elején fejeztük be a grafikát, majd november végén a sales meetingen említették, hogy ezzel megy majd minden Nitro rider az olimpián. De nem csak Marcus és Torgeir, hanem mindenki más is, aki Nitroval csúszik.
Majd februárban az ISPO-n derült ki az is, hogy a Boardsport Source magazin által ítélt grafikai versenyen az év második legjobbjának választották a Beastet. Ez megint egy fontos dolog volt, talán nagyobb sikerként is tartom számon, mint az úgymond olimpiai részvételt.
Mennyi van egyébként betárazva neked a saját grafikás deszkáidból, vagy hogy megy ez ezen a szinten?
Nem sok. Úgy van, hogy Slashből van egy 166-os, amivel csúszok. Illetve van egy női, amit csak elraktam, hogy legyen. Az első Beastből is van egy, amivel szintén csúszok. Az ideiből nem rendeltem plusszt, de még az is lehet, hogy fogok. A grafikai munkákkal egyébként külön számolunk el, külön nem kapok érte deszkát, de mivel én vagyok a disztribútor, ha bármikor szükségem lenne rá, akkor természetesen meg tudom rendelni.
Szöveg: Pál Attila Márk