A jelenleg is zajló klímakatasztrófa kellős közepén a divatmárkák egyik legerősebb marketingfogása a környezetvédelem, illetve a környezetszennyezés elleni harc megállás nélküli hangoztatása. Ezek általában megfoghatatlan, üres frázisok, amik inkább tesznek jót a lelkiismeretünknek egy-egy márka választásakor, mint tényleges fellépést a környezeti katasztrófa megakadályozása ellen.
Létezik azonban egy több mint tíz éve működő, sí és snowboard technikai ruházatot gyártó francia márka, a Picture Organic Clothing, ami sajátos filozófiával igyekszik megreformálni a technikairuha gyártást. A márka limitált mennyiségben már tavaly is jelen volt a Store13-ban, idénre azonban teljes kollekcióval készültünk. A következő oldalakon bemutatjuk nektek a márkát, ami egy egészen különleges fegyverrel, PET palackok újrahasznosításával és abból gyártott ruházattal szállt be a környezetszennyezés ellen vívott harcba.
A legtöbben bele sem gondolunk abba, hogy egyáltalán nem kell extrán aljas dolgot elkövetnünk a hegyen ahhoz, hogy szennyezzük a környezetet. Elég megközelítenünk azt, hiszen a járművek égéstermékeként a levegőbe kerülő szén-dioxiddal már önmagában elég rendesen leterheljük. Jelentősen csökkenthetjük azonban ökológiai lábnyomunkat, ha legalább
a felszerelésünket tudatosan választjuk meg. Ebben segít a Picture, melynek elsőszámú célja az éghajlatváltozás elleni küzdelemben a fosszilis üzemanyagoktól való függés teljes felszámolása. Ez az elv a forrásanyagok beszerzésétől kezdve, annak szállításán át a végtermékek üzletbe kerüléséig a cég minden szintjén megvalósul valamilyen szinten.
A textilipar felelős az egész világ szén-dioxid-kibocsátásának kb. 8%-áért. Pedig, ahogy a Picture példája is mutatja, ebből a negatív statisztikai adatból egészen könnyedén ki lehet válni. A környezetvédelem iránti elkötelezettségük kiindulópontja a könnyűipar eddig kijárt útjának járatlanra cserélése, ami a már többször hangsúlyozott egyedi anyaghasználatban és csökkenő károsanyag-kibocsátással járó gyártási folyamatok alkalmazásával valósul meg.
A Picture gyártás során az alábbi anyagok felhasználásával dolgozik: Szerves anyagok: A felhasznált pamut 84% -a organikus. így 46%-kal csökken a szén-dioxid-kibocsátás. Újrahasznosított anyagok: A technikai ruházat gyártásához használt poliészter 69% -a újrahasznosított PET palackokból származik, ami 40%-os csökkentést eredményez a szén-dioxid-kibocsátásukban. Újra felhasznált anyagok: Ez talán a legérdekesebb mód a Picture gyártástechnikái közül. A cég partnerei lehetőséget biztosítanak arra, hogy a technikai ruhák gyártása során keletkező maradékot a Picture újra felhasználja egyes termékek bélésében (hálózsák, kabátok belső bélése). Így kevesebb felesleg keletkezik és minden bélés egyedi színkeverékben készül.
Állati alapanyagok: Az általuk használt gyapjú és bőr 100%-ban humánus módon tartott és feldolgozott állatoktól származnak, továbbá nem tartalmaznak mérgező vegyianyagokat sem. Bio-forrásból származó anyagok: Elsősorban a növényi felhasználással készülő technikai ruházat létrehozására összpontosítanak, hogy a jövőben
teljesen megtisztítsák a gyártást a kőolaj-alapú anyagok használatától.Az olajkitermelés csökkentésének elsőszámú módja, amit a Picture már a 2008-as indulása óta is alkalmaz, az a műanyagpalackok újrahasznosítása. Ugyanakkor a palackok kőolaj-alapú hulladékok, ezért a cég vezetői tisztában vannak vele, hogy közép- és hosszú távon kevésbé jelentenek megoldást a problémára.A második módszert bio-beszerzésnek nevezik. Snowboardkabát esetén ez növényi alapú textília előállítását jelenti, például ricinusbab felhasználásával. A cég rövidtávú célja, hogy a bio-beszerzés használatát kibővítse a technikai ruházati kollekció egészére. Ezt a folyamatot 2019/2020 télen kezdik meg. Igyekeznek felelősséget vállalni továbbá azért, ahogy az ügyfelek használják a Picture termékeket. Ezért minden terméket úgy terveznek, hogy az a lehető leghosszabb ideig tartson.Egy hosszú ideig tartó termék eggyel kevesebb vásárlást jelent. Gyakran szerveznek olyan kampányokat a Picture-üzletekbe, melyeknek célja a régi, vagy elhasznált ruhadarabok összegyűjtése, melyekkel aztán a különféle bio-újrahasznosítási lehetőségeket (zöld kémia) tesztelve, új termékeket készítenek a használt ruhákból. Ezek a programok természetesen áldozatokkal is járnak, amik elsősorban a vásárlókon csapódnak le. A kutatás, fejlesztés, az egyedi gyártás és a fenntarthatóságon alapuló fejlődés finanszírozása mind-mind a termékek árcéduláin köszönnek vissza. A Picture-nél úgy gondolják, hogy ez a párszázalékos áreltérés a többi márkához képest lenyelhető egy nemes cél, vagyis a jövő jobbá tételének érdekében.
Gyártás és szállítás
A munkavállalók tiszteletben tartása, az ellátási lánc minden lépésének megértése, valamint a megfelelő energiaforrások (napenergia, szél, geotermikus, vízenergia és biomassza) kiválasztása a termelési folyamat fő szempontjait képezik a Picture-nél.
A termékek előállítása hosszú folyamat, amely többszereplős művelet. Annak ellenére, hogy csak a készterméket gyártó gyárakkal állnak közvetlen kapcsolatban, fontosnak tartják, hogy mindenkit megismerjenek az egész ellátási láncban. Mind ezek mellett a Picture-nél nagyon jól tudják azt is, hogy a termékek szállítása a klímaválság egyik fő előidézője. Ezért a cég a 2008-as indulásakor megfogadta, hogy soha nem szállítja termékeit repülőgéppel.
Frontvonalban a kizsákmányolás elleni harcban is
A textiliparban elismert tény a munkaerő jogainak és munkakörülményeinek figyelmen kívül hagyása. A Picture számára azonban a közösségi szolgáltatás és a szociális programok biztosítása ugyanolyan fontosak, mint a környezetért végzett munka, hiszen minden termék mögött érző, hús-vér emberek vannak.
A teljes termelés nagyrészét két gyárban állítják elő, melyek kezdetektől fogva együttműködnek a Picture-rel. Az egyik a Li Lian gyár Dongguanban (Kína) gyártja újrahasznosított poliészter és bio-forrásból származó technikai ruházatot. A másik pedig a Seyfeli gyár Izmirben (Törökország), ahol organikus pamutból és újrahasznosított poliészterből készülnek a lifestyle kollekció darabjai. A Picture tagja továbbá a Fair Wear Alapítványnak is. Ez egy olyan szervezet ami más márkákkal, gyárakkal, szakszervezetekkel, nonprofit szervezetekkel és sok esetben kormányokkal is együttműködik a ruhaipari alkalmazottak munkahelyi feltételeinek javítása érdekében. A Picture a Fashion Revolution mozgalom élharcosa is, ami a ruhaipar nagyobb átláthatóságának előmozdítása érdekében jött létre. 2013-ban Bangladesben összeomlott egy Rana Plaza nevű épület, ami 1127 ember halálát okozta. Az épületben számos nagyobb fastfashion márka ruházatát gyártották. Ez a katasztrófa a szimbólumává vált azoknak a súlyos munkaügyi kérdéseknek, amelyek továbbra is fennállnak a ruhaiparban. Az összeomlást követően jött létre a már említett non-pro t Fashion Revolution mozgalom, ami azóta világszerte elterjedt, és a kormányok, a fogyasztók, az üzletek, az emberi jogi szervezetek és a beszállítók támogatását élvezik. A minden év áprilisában zajló Fashion Revolution Week-en energiájának nagyrészét a Picture is a világszerte zajló akciókra összpontosítja: tiltakozásokra, lobbizásra, figyelemfelkeltő aktivitásra a közösségi médiában, valamint workshopok, konferenciák és filmvetítések szervezésére.